Trendy w marketingu na 2020 rok

Marketing ciągle ewoluuje. Niektóre trendy zanikają, inne nabierają mocy, powstają także całkiem nowe kierunki działań. Warto przyjrzeć się prognozom i zastanowić się, czy przewidywane trendy warto uwzględnić w strategii swojej firmy, a tym samym unowocześnić sposoby pozyskiwania klientów. A zatem – jakie trendy w marketingu będą dominujące w 2020 roku? Oto nasza subiektywna lista.

Personalizacja

W dzisiejszych czasach konsumenci są zalewani komunikatami marketingowymi z każdej strony, we wszystkich kanałach medialnych. To sprawia, że większość z nich nie zostaje nawet zauważona czy odnotowana przez odbiorcę. Tradycyjna reklama traci skuteczność. Jak zatem trafić do klientów? Poprzez spersonalizowane komunikaty, które tworzą prawdziwy związek między marką a jej odbiorcami.
80% konsumentów przyznaje, że bardziej prawdopodobne jest, iż chętniej kupią produkty lub usługi od firm zapewniających spersonalizowane wrażenia.
Badanie Epsilon: “The power of me: The impact of personalization on marketing performance.”
Personalizacja w komunikacji z klientami nie może już ograniczać się tylko i wyłącznie do automatycznej zmiany nazwiska i imienia osoby, do której wysyłamy e-mail. Nowoczesna technologia, a także szczegółowe dane o użytkownikach zbierane przez wyszukiwarki i media społecznościowe, umożliwiają spersonalizowanie całego komunikatu: od treści, przez grafikę, po rekomendacje produktów etc.

Marketing kowersacyjny – trendy w marketingu 2020

Przeważająca obecnie ilość użytkowników online, to tzw. cyfrowi tubylcy (digital natives) – ludzie, którzy dorastali w erze Internetu i cyfrowych doświadczeń. Jak pokazują badania (McKinsey & Co), oczekują oni od marek natychmiastowej i spersonalizowanej obsługi, a „jeśli go nie dostaną, to w zdecydowanej większości rezygnują, często po jednokrotnym negatywnym doświadczeniu.”
Dlatego też marketing konwersacyjny coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Conversational Marketing to nic innego, jak odpowiednio zaprojektowane działania firmy w aplikacjach takich jak: Messenger, chatboty, WhatsApp etc.. Dzięki nim, firma może zdobywać nowe leady, i ocieplać je, przesyłając spersonalizowaną treść użytkownikom lub odpowiadając na ich pytania, a następnie konwertować je na lojalnych klientów.

Tworzenie i optymalizacja treści pod wyszukiwanie głosowe

Przewiduje się, że w 2020 roku aż 50% wyszukiwań w Internecie pochodzić będzie z aplikacji Asystent Google, umożliwiającej tzw. voice search.
Opisując trendy w marketingu na rok 2020, nie możemy pominąć tej prognozy. To rewolucyjna zmiana, która nie tylko wpłynie na strategie SEO, ale także na User Experience stron www, a także content marketing. Oto działania, które warto wdrożyć, aby zoptymalizować stronę pod wyszukania głosowe:
  • Poprawienie szybkości ładowania strony na urządzeniach mobilnych – wyszukiwanie głosowe odbywa się przez smartfony
  • Poprawienie czytelności strony na urządzeniach mobilnych – jak wyżej
  • Wykorzystanie w artykułach na blogu naturalnie brzmiących fraz kluczowych („dobry obiad Poznań rynek” zamieniamy na „gdzie zjeść dobry obiad na rynku w Poznaniu”) – w wyszukiwaniach głosowych używa się naturalnej składni
  • Uzupełnienie artykułów na blogu o infografiki, podsumowania, checklisty, graficzne wyróżnienie najważniejszych treści – użytkownicy wyszukiwania głosowego szukają konkretnej odpowiedzi na konkretne pytanie. Nie będą zainteresowani czytaniem długiego artykułu, raczej szybko go przejrzą, zatrzymując wzrok na wyróżnionych fragmentach.
  • Dopracowanie profilu Google Moja Firma – część wyszukiwań głosowych dotyczy lokalnych usługodawców. Zapytania bywają skonstruowana w ten sposób: „fryzjer blisko mnie”, „pralnia na Bemowie”. Aby Twoja firma wyświetliła się w odpowiedziach, konieczna będzie wizytówka GMF.

Prowadzenie bloga firmowego - 6 kluczowych korzyści

Podcasty

Nie jest to nowy format contentu, ale bezsprzecznie będzie on kształtował trendy w marketingu w 2020 roku. Konsumenci treści coraz chętniej słuchają, niż oglądają. Ponadto, podcast jest sposobem na nawiązanie bardziej intymnej więzi z odbiorcą niż video, co z kolei wpisuje się w ogólny trend dbania o autentyczność marek. Dlatego też, w 2020 roku znacznie wzrośnie liczba contentu w postaci audio.

Kuratorzy w miejsce influencerów

Ukrycie przez Instagram ilości lajków pod postami to ogromna zmiana, która zmieni cały ekosystem mediów społecznościowych. Promocja produktów na kanałach influencerów będzie coraz mniej opłacalna dla marek. Po szeroko zakrojonych kampaniach tworzonych we współpracy z najpopularniejszymi influencerami, nastąpiła era mikroinfluencerów – osób, które trafiały do mniejszej, lecz lepiej określonej publiczności. W najbliższym czasie do głosu dojdą kuratorzy, czyli ludzie tworzący autorskie treści, pracujący na własną markę, jednocześnie nie podejmujący płatnej współpracy z firmami. Ich polecenia produktów – co do zasady autentyczne i szczere – mają być wynagradzane poprzez mikro darowizny od widzów, wpłacane przez portale crowdfundingowe, np. Patreon.

Green marketing

Współczesny konsument coraz bardziej świadomie podchodzi do decyzji zakupowych, nawet gdy dotyczą one pieczywa czy skarpetek. Jednocześnie wzrasta też liczba ludzi, dla których „zero waste” czy „zrównoważony rozwój” nie są już pustym sloganami, lecz wartościami, którymi kierują się w codziennym życiu.
Koncepcja „zielonego marketingu” pojawiła się jako następstwo negatywnego wpływu ludzi na naszą planetę. Marki komunikują, w jaki sposób zmieniają swoje misje i praktyki z ukierunkowanych tylko na dochody na te proekologiczne, dzięki procesom biznesowym, które mają jak najmniejszy wpływ na środowisko.
Jak wygląda green marketing w praktyce?

  • Wdrażanie zrównoważonych praktyk biznesowych, np. dbałość o łańcuch dostaw, wybór produktów przyjaznych środowisku
  • Wykazanie odpowiedzialności społecznej poprzez zaangażowanie się w działania proekologiczne
  • Zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko (pakowanie, transport, zużycie energii / wody itp.)
Każda firma może włączyć green marketing w swoje działania. Prowadzisz sklep internetowy? Możesz zmienić sposób pakowania produktów tak, by używać mniej folii. Korzystasz z gadżetów reklamowych? Przy następnym zamówieniu wybierz rzeczy wykonane z naturalnych tworzyw, nadających się do recyklingu. Możesz też wdrożyć w firmie wolontariat pracowniczy i zaangażować całą załogę w działania na rzecz naszej planety. Oczywiście, po wdrożeniu danego rozwiązania, nie zapomnij zakomunikować zmiany swoim odbiorcom 🙂
Jesteśmy ciekawi, jakie trendy w marketingu według Ciebie będą najbardziej widoczne? Czy będziesz chciał za nimi podążać? Koniecznie podziel się swoją opinią w komentarzu!
Potrzebujesz owocnej strony www? Skontaktuj się z nami! Z przyjemnością zrobimy ją dla Ciebie!

Może CIę zainteresować:

Jak napisać skuteczne teksty na stronę internetową?

Jeśli chcesz podnieść współczynnik konwersji na stronie, uzyskać lepszą pozycję w Google i wyedukować swoich odbiorców, ten poradnik jest dla Ciebie. Omawiamy w nim 3 główne filary owocnego contentu na stronie.

Prowadzenie bloga firmowego – 6 kluczowych korzyści

Prowadzenie bloga firmowego realizuje wiele celów marketingowych jednocześnie. Zobacz, dlaczego warto dzielić się z klientami wartościowymi treściami.

Pin It on Pinterest

Udostępnij

Udostępnij ten post swoim znajomym!