Jak napisać skuteczne teksty na stronę internetową?
Teksty na stronę internetową, które gwarantują silną pozycję w wyszukiwarce Google, unikalny wizerunek marki oraz reklamę z efektem sprzedażowym, można nazwać skutecznymi. Pomagają firmie realizować cele biznesowe, a przy tym edukują odbiorców. W tym poradniku przedstawiamy trzy kluczowe filary owocnego contentu.
1. Sprawdź, do kogo mówisz (Persona)
Wnikliwa analiza grupy docelowej jest kluczowym narzędziem przy tworzeniu komunikacji marki, a teksty na stronę internetową są jej częścią. Dlatego zanim przystąpisz do pracy, zanim nawet zlecisz stworzenie witryny, wejdź w buty swoich potencjalnych klientów i odpowiedz sobie na kilka pytań:
- kim jest mój odbiorca (dane demograficzne, wykształcenie itp.)?
- czym się zajmuje (gdzie i jak pracuje)?
- z jakimi problemami się mierzy (i jak możesz mu pomóc)?
Bez względu na to, czy Twoja firma działa na zasadzie B2B czy B2C, zawsze sprzedajesz swoje produkty konkretnemu człowiekowi. Zatem odpowiedzi na powyższe pytania pomogą Ci trafić do niego z interesującym komunikatem.
→Teksty na stronę internetową, które pokazują rozwiązania problemu
„Jesteśmy firmą z wieloletnim doświadczeniem, która powstała w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na profesjonalne usługi w branży poligraficznej…”. I jak, poczułeś dreszczyk emocji? Masz ochotę dowiedzieć się więcej?
„Pewnego dnia Twój telefon nie przestanie dzwonić. Stanie się to wtedy, gdy do Twoich potencjalnych klientów trafią ulotki stworzone w naszej fabryce reklam! Oryginalny projekt, angażujący przekaz i zapach farby drukarskiej…kto mógłby ich nie zauważyć?” A teraz? Chciałbyś u nich złożyć zamówienie?
Teksty na stronę internetową będą skuteczniejsze, gdy zamiast pisać o firmie, jej historii, skupisz się na potrzebach swoich odbiorców. Witryna jest narzędziem intencjonalnym, co oznacza, że użytkownicy Internetu wchodzą na nią w konkretnym celu, z określonym problemem. Twoim zadaniem jest pokazać, że masz dla nich najlepsze rozwiązanie.
→Teksty na stronę internetową, które mówią głosem Twoich klientów
Chcesz zdobyć uwagę swoich odbiorców? Dostosuj język komunikacji do słownika, którym się posługują. Prowadząc sklep internetowy z materiałami budowlanymi, chcesz zapewne trafić do jak największej liczby pracowników tej branży, ale i majsterkowiczów-amatorów. W takim przypadku sprawdzą się teksty pisane za pomocą zwięzłych zdań, zawierających dane techniczne i objaśnienia fachowych pojęć. Z kolei portal dla młodych mam będzie dobrze przyjęty, gdy komunikację oprzesz na emocjonalnym, „ciepłym” przekazie, z użyciem zdrobnień i inspirujących porad.
Warto tutaj dodać, że język, którym operujemy na stronie, służy też budowaniu wizerunku firmy. Korporacja prawnicza, dla której z punktu widzenia wizerunku ważny jest prestiż, powaga i profesjonalizm, nie powinna używać w tekstach kolokwializmów, bezpośrednich zwrotów do użytkowników („na Ty”) czy żartów językowych.
2. Daj się polubić robotom Google (SEO)
Teksty na stronę internetową powinny być napisane w taki sposób, by oprócz informowania i zachęcania do kupna, wspierały pozycjonowanie. Chodzi o nasycenie treści słowami kluczowymi, ich odmianami i synonimami (roboty Google coraz lepiej radzą sobie z rozpoznawaniem fraz o podobnym znaczeniu, na przykład: stolik nocny = szafka nocna). Należy jednak robić to z rozwagą i umiarem. Content przygotowany tylko pod wyszukiwarkę, w którym prawie każde zdanie zawiera frazę kluczową, będzie antyreklamą w oczach użytkowników.
Treści zamieszczane w witrynach warto analizować pod kątem ruchu, potencjału do generowania konwersji i widoczności w wyszukiwarkach. Systematycznie trzeba je odświeżać, aktualizować, a czasem i reoptymalizować.
3. Zaplanuj strukturę tekstu (UX)
Odpowiednia struktura tekstu pomaga w pozytywnym odbiorze strony. Aby ułatwić użytkownikowi poruszanie się po witrynie i przyswojenie wszystkich potrzebnych mu informacji, zastosuj w tekście gradację w postaci nagłówków. Dobrym pomysłem będzie również prezentowanie informacji w różnej formie: krótkich i zwięzłych akapitów, list, danych liczbowych czy tekstów w ramkach. Nawigację z kolei ułatwią przyciski prowadzące do podstron zawierających rozwinięcie treści ze strony głównej.
Treści na stronie internetowej to nie tylko kreacje graficzne oraz ogół informacji o firmie i jej produktach. To również suma wrażeń, jakich doświadcza użytkownik przebywając na stronie www (obszar zajmujący się projektowaniem tych doświadczeń określa się mianem User Experience, UX).
Potrzebujesz skutecznych, OWOCNYCH tekstów na swoją stronę? Skontaktuj się z nami. Z przyjemnością opracujemy je dla Ciebie.