Konkursy na Facebooku – jak zrobić to legalnie?

Konkursy na Facebooku są skutecznym narzędziem budowania zaangażowania wśród obserwatorów oraz promowania własnych produktów. Nic dziwnego, że wiele firm decyduje się na taki właśnie format komunikacji ze swoją grupą docelową. Niestety, dość często można zaobserwować organizowane przez przedsiębiorców akcje konkursowe, które łamią regulamin Facebooka i polskie prawo. Oprócz utraty dobrego wizerunku, autorowi takiego wydarzenia grożą poważne konsekwencje finansowe. W tym poradniku podpowiadamy, jak organizować konkursy na Facebooku, które zachęcą odbiorców do interakcji, a jednocześnie będą zgodne z prawem.

Wytyczne Facebooka odnośnie konkursów

Zasady dotyczące konkursów opisano w regulaminie serwisu, w punkcie: „Promocje na stronach, w grupach i wydarzeniach”. A zatem, o czym należy pamiętać organizując konkursy na Facebooku?
  • REGULAMIN: dokument określający, kto jest organizatorem, fundatorem nagrody, dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia konkursu, kto może wziąć w nim udział, wymagania techniczne, zasady konkursu, nagrody, reklamacje. Ponadto, bezwzględnie wymagane jest stwierdzenie: „Facebook.com nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek działania związane z organizacją konkursu na łamach serwisu”
  • ZADANIE KONKURSOWE: w celu przeprowadzenia konkursu nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi. Oznacza to, że zadanie typu: „polub stronę i udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w konkursie” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji” jest niedozwolone.
  • ROZDANIE NAGRÓD: wymagana jest zgodność z obowiązującymi zapisami prawnymi dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji. I tu przechodzimy do kolejnego punktu…
Jeśli organizujesz konkurs na stronie internetowej, w siedzibie firmy czy na targach, a częścią zadania jest jakiekolwiek działanie na Facebooku, to według regulaminu tego serwisu, jest to konkurs facebookowy!

Konkurs na Facebooku a regulacje prawne

Kluczową kwestię przy omawianym temacie stanowią kryteria, na podstawie których wybierani są laureaci konkursu. Szczególnie niefortunnym rozwiązaniem będzie loteria, czyli losowe wyłonienie zwycięzcy. Taki konkurs podlega pod ustawę z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych i wiąże się z szeregiem obowiązków nałożonych na organizatora:
  • Złożenie wniosku do Izby Celnej o zgodę na przeprowadzenie loterii (organ ma 2 miesiące na jego rozważenie);
  • Wpłacenie 10% wartości brutto puli nagród jako opłatę za zezwolenie;
  • Zapewnienie nadzoru nad loterią przez osobę ze specjalnym Świadectwem Ministerstwa Finansów.
Sankcje za zorganizowanie loterii bez wymaganego zezwolenia są dotkliwe. Zarówno na organizatora, jak i laureata może zostać nałożona kara pieniężna w wysokości pięciokrotności opłaty za wydanie zezwolenia oraz kara grzywny za wykroczenie karnoskarbowe..
Nagroda rzeczowa jest „przychodem z innych źródeł”. Oznacza to, że należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości wygranej. Z podatku zwolnione są nagrody, których wartość jest nie większa niż 2000 zł.

Legalne konkursy na Facebooku – przykład

Jak zatem zgodnie z prawem zorganizować ciekawą zabawę dla swoich obserwatorów? Mamy dla Ciebie krótką ściągę:
  • Przygotuj regulamin konkursu zawierający wszystkie wymienione wyżej informacje oraz atrakcyjne nagrody kojarzące się z Twoją firmą lub branżą.
  • Skonstruuj zadanie konkursowe. Możesz zapytać o ulubioną cechę twoich produktów albo poprosić o przesłanie zdjęcia z ich użyciem.Wyślij nagrodę.
Przykład zadania w konkursie organizowanym przez wydawnictwo lub księgarnię: „Mamy do rozdania pakiet książek jednego z najsłynniejszych autorów kryminałów. Aby zawalczyć o nagrodę, napisz w komentarzu, jaki jest Twój ulubiony tom „z dreszczykiem” i uzasadnij ten wybór. Na odpowiedzi czekamy do…”
  • Następnie, ogłoś konkurs na fanpage i zachęć do udziału swoich odbiorców. Regulamin możesz zamieścić w notatce.
  • Reaguj na komentarze.
  • Wybierz zwycięzcę i poproś o przesłanie danych do wysyłki, podziękuj wszystkim uczestnikom za zabawę.
  • Wyślij nagrodę.
Chcesz zorganizować legalne, a przede wszystkim CIEKAWE i SKUTECZNE konkursy na Facebooku? Skontaktuj się z nami. Opracujemy go dla Ciebie.

Może CIę zainteresować:

Udowadniamy, że tworzenie stron na WordPress to najlepsze rozwiązanie

WordPress jest popularnym i wszechstronnym systemem do zarządzania treścią w witrynach internetowych. Gdy nasi klienci pytają nas, czy tworzenie stron na WordPress sprawdzi się w ich przypadku, nie mamy większych wątpliwości. W tym artykule zebraliśmy kilka argumentów, które popierają nasze stanowisko.

Trendy w marketingu na 2020 rok

Trendy w marketingu na 2020 rokMarketing ciągle ewoluuje. Niektóre trendy zanikają, inne nabierają mocy, powstają także całkiem nowe kierunki działań. Warto przyjrzeć się prognozom i zastanowić się, czy przewidywane trendy warto uwzględnić w strategii swojej firmy, a...

Tworzenie strony internetowej – ile trwa i jak wygląda cały proces

Twój biznes potrzebuje nowej witryny? Szukasz wykonawcy, któremu będziesz mógł zaufać? Przeczytaj koniecznie ten poradnik. Opisujemy w nim dokładnie, na czym polega, jak wygląda i ile trwa projektowanie stron www. Dzięki tej wiedzy, nic Cię nie zaskoczy w trakcie spotkania lub w ofercie przesłanej przez wykonawcę.

Facebook Business Manager – co to jest i jak go skonfigurować?

Jeśli chcesz oddać opiekę nad fanpagem swojej strony pracownikowi, planujesz rozpocząć tworzenie Facebook Ads bądź dosyć masz powiadomień firmowych na profilu prywatnym, potrzebujesz tego narzędzia. Przedstawiamy Facebook Business Manager.

Promocja firmy w Internecie – 7 pomysłów dla małych biznesów

Promocja firmy w Internecie zaczyna się od najprostszych i często zupełnie darmowych rozwiązań. Poznaj 7 sposobów na zaistnienie w sieci i pozyskanie nowych klientów.

Certyfikat SSL – co to jest i dlaczego warto go zainstalować?

Posiadasz witrynę internetową lub e-sklep? Certyfikat SSL nie może już dłużej stanowić dla Ciebie niewiadomej. W tym artykule wyjaśniamy jego funkcje i podajemy 4 argumenty, dla których warto go zainstalować.

Jak napisać skuteczne teksty na stronę internetową?

Jeśli chcesz podnieść współczynnik konwersji na stronie, uzyskać lepszą pozycję w Google i wyedukować swoich odbiorców, ten poradnik jest dla Ciebie. Omawiamy w nim 3 główne filary owocnego contentu na stronie.

Prowadzenie bloga firmowego – 6 kluczowych korzyści

Prowadzenie bloga firmowego realizuje wiele celów marketingowych jednocześnie. Zobacz, dlaczego warto dzielić się z klientami wartościowymi treściami.

Pin It on Pinterest

Udostępnij

Udostępnij ten post swoim znajomym!